קשה להיות יהודי (1988)

שווער צו זיין א ייד
מחזה מאת שלום עליכם
מחזה זה מבוסס על הרומן "ההצלה העקובה מדם" שכתב בשנת 1912. שני חברים, יהודי (שניאורסון) וגוי (איבנוב), חוגגים את סיום לימודיהם בגימנסיה בתקופת רוסיה הצארית, בה דרכם של יהודים לקריירה והשכלה זרועה מכשולים. ברגע של שכרות מחליפים השניים זהויות, ומכאן מתפתחת העלילה רבת תהפוכות. שניאורסון שהפך לאיבנוב מתקבל מייד כסטודנט מן המנין, בעוד איבנוב (כאת שניאורסון) מוצא לצמו מגורים אצל משפחה יהודית, ומתקבל שם בחום ובידידות. דבר אחד מעיב על שמחתו – אי יכולתו של איבנוב להוכיח כי יש לא רשות לגור בעיר שאינה ב"תחום המושב", עליו להיות מועסק בעבודה כלשהי או להתקבל לאוניברסיטה. לאחר התייעצות נמצא הפתרון: רופא השיניים של שפירא מעסיק את איבנוב כמתלמד כדי שיוכל להשיג את האישור הנכסף מהמשטרה. שניאורסון ואיבנוב מתאהבים בבטי, בתו של שפירא ומחזרים אחריה, כל אחד בדרכו. שני הרעים מוכנים לעשות הכל כדי לזכות באהבתה ומגיעים לויכוח חריף המעלה באיבנוב חשש כי שניאורסון יגלה למשפחה את זהותו האמיתית. חג הפסח קרב, והרב אלפרין בא לביקור פתע אל בית משפ' שפירא על מנת להזהירם שאיבנוב שהפך לשניאורסון, מאוהב בביתם ורוצה להתגייר. שפירא מחליט להזמין את שניאורסון לליל הסדר כיון שאינו רוצה לפגוע בידי גוי שגילה הבנה כה רבה למצוקת העם היהודי. במהלך הסדר המשטרה פורצת אל הבית בחיפושיה אחר אותו שניאורסון, האמור להיות מנהיגה של כת חשאית, אשר על פי השמועה השתמשה בדם ילד נוצרי לצורכי פולחן דתי. כשסכנה של ממש מרחפת על ראשי הנאספים, שניאורסון מבין כי המשח הרחיק לכת והוא מחליט להפר את ההסכם עם ידידו. הוא מגלה את זהותו האמיתית ואת המזימה הסטודנטיאלית שרקמו. שני הסטודנטים נאסרים, אולם שפירא מחליט להמשיך ולקיים את הסדר כהילכתו כאות לאמנותו החזקה ביכולתו הנצחית של העם היהודי לגבור על צוררים בני כל הזמנים.
מחזה מאת: שלום עליכם, עיבוד ובימוי: ישראל בקר, תפאורה ותלבושות: עדינה רייך, מוסיקה: אלכסנדר ימפולסקי, תאורה: ג'ודי קופרמן.
משתתפים: יענקלה אלפרין, ישראל בקר, רפאל גולדווסר, יאשה גילינסקי, אברהם הורוביץ, יצחק חביס, יהודית ינאי, אברהם ניימרק, לורה סהר, אתל קובנסקה.